Digital marknadsföring: Vad är det?

Digital marknadsföring är marknadsföring av produkter eller tjänster som använder digital teknik, främst på Internet, men även mobiltelefoner, visningsannonser och annat digitalt medium. [1]

Digital marknadsutveckling sedan 1990-talet och 2000-talet har förändrat hur varumärken och företag använder teknik för marknadsföring. [2] Eftersom digitala plattformar alltmer införlivas i marknadsföringsplaner och vardag, [3] och som människor använder digitala enheter istället för att besöka fysiska butiker, [4] [5] digitala marknadsföringskampanjer blir allt vanligare och effektiva.

Digital marknadsföringsmetoder som sökmotoroptimering (SEO), sökmotormarknadsföring (SEM), innehållsmarknadsföring, influencer marknadsföring, innehållsautomatisering, kampanjmarknadsföring, datastyrt marknadsföring, [6] e-handelsmarknadsföring, social media marknadsföring, sociala medier optimering, e-post direktmarknadsföring, Display-reklam, e-böcker och optiska diskar och spel blir allt vanligare i vår avancerade teknik. Faktum är att digitalmarknadsföring nu sträcker sig till kanaler utanför Internet som tillhandahåller digitala medier, t.ex. mobiltelefoner (SMS och MMS), återuppringning och kvarhållande mobil ringsignaler. [7] I huvudsak bidrar denna utvidgning till kanaler utanför Internet till att differentiera digital marknadsföring från online-marknadsföring, en annan avtalsperiod för de ovan nämnda marknadsföringsmetoderna, vilket strängt inträffar online.

Varumärkeskännedom


Enkel åtkomst

Ett viktigt mål är att engagera digitala marknadsföringskunder och låta dem interagera med varumärket genom service och leverans av digitala media. Information är lätt att komma åt i snabb takt genom användning av digital kommunikation. Användare med tillgång till Internet kan använda många digitala medier, som Facebook, YouTube, forum och e-post etc. Via Digital kommunikation skapas en multikommunikationskanal där information kan snabbt delas runt om i världen av alla utan hänsyn till vem som de är. Social segregation spelar ingen roll genom sociala medier på grund av brist på ansikte mot ansikte kommunikation och information är bred spridning i stället för en selektiv publik. Denna interaktiv natur låter konsumenter skapa konversation där målgruppen kan ställa frågor om varumärket och bli bekant med det som traditionella former av marknadsföring kanske inte erbjuder.

Konkurrensfördel

Genom att använda Internetplattformar kan företag skapa konkurrensfördelar på olika sätt. För att nå den maximala potentialen för digital marknadsföring använder företagen sociala medier som huvudverktyg för att skapa en kanal med information. Genom detta kan ett företag skapa ett system där de kan identifiera beteendemönster hos kunder och feedback på deras behov. Det här innehållet har visat sig ha större impingement på dem som har ett långvarigt förhållande till företaget och med konsumenter som är relativt aktiva sociala medier. I förhållande till detta skapar en social media-sida ytterligare relationskvaliteten mellan nya konsumenter och befintliga konsumenter samt konsekvent varumärkesförstärkning, vilket förbättrar varumärkeskännedom, vilket resulterar i en möjlig ökning för konsumenterna uppe i Brand Awareness Pyramid. Även om det kan vara ojämnhet med produktbilder, upprätthåller en framgångsrik social media närvaro krävs att ett företag ska vara konsekvent i interaktioner genom att skapa en tvåvägs informationsmatning; företag anser deras innehåll baserat på den feedback som mottas via denna kanal, detta är ett resultat av att miljön är dynamisk på grund av internetets globala natur. Effektiv användning av digital marknadsföring kan leda till relativt sänkta kostnader i förhållande till traditionella marknadsföringsformer. Sänkta externa servicekostnader, reklamkostnader, marknadsföringskostnader, bearbetningskostnader, gränssnittsdesignkostnader och kontrollkostnader.

Effektivitet

Märkmedvetenhet har visat sig fungera med mer effektivitet i länder med hög osäkerhetsfel, även i dessa länder som har osäkerhetsfel. social media marknadsföring fungerar effektivt. Ändå måste varumärkena vara försiktiga för att inte vara överdriven om användningen av denna typ av marknadsföring, såväl som att förlita sig på det, eftersom det kan ha konsekvenser som kan dra nytta av deras bild. Märken som representerar sig på ett antropomorphiserande sätt är mer benägna att lyckas i situationer där ett varumärke marknadsför denna demografiska. “Eftersom användningen av sociala medier kan öka kunskapen om varumärket och därigenom minska osäkerheten är det möjligt att personer med stor osäkerhetsfel, som franska, särskilt kommer att uppskatta den stora sociala mediernas interaktion med ett antropomorphiserat varumärke.” Dessutom ger digital plattform en lätthet till varumärket och dess kunder att interagera direkt och utbyta sina motiv nästan.

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *